Розвиток соціальних навичок учнів початкових класів шляхом проведення ранкових зустрічей. (опис досвіду)

 

Опис досвіду вчителя початкових класів


Актуальність теми полягає у піклуванні одне про одного, відчутті емоційної безпеки, потрібної для того, аби ділитися важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям.

Мета: розвивати в учнів навички слухати, говорити; навчальні та соціальні навички, поповнювати словниковий запас; уміння аналізувати, досліджувати, оцінювати інформацію, відповідати на запитання, приймати виклики від інших, використовувати отримані знання; сприяти інтелектуальному розвитку кожного учня та формуванню цілісного колективу;

позитивно налаштовувати дітей на весь навчальний день ;

створювати в класі атмосферу співпраці, довіри, взаєморозуміння,

доброзичливості, партнерських стосунків і відчуття себе частинкою класної спільноти;

сприяти вихованню культури почуттів: краси, добра, художньо-естетичної творчості, любові до праці, оточуючої дійсності та бережливого ставлення до природи.

Новизна досвіду: щоденна ранкова зустріч вчителя з учнями, на якій діти обговорюють свій емоційний стан, власні думки, актуальні питання  шкільного життя.

Практичне значення: щоденна ранкова зустріч допомагає налаштувати клас на роботу протягом дня, знайти спільні інтереси,  здружити дітей, бо в атмосфері взаємоповаги обговорюються цікаві теми чи важливі питання;

   формується пізнавальний інтерес молодших школярів, виробляються  навички соціальної поведінки.

І. Вступ

                                     Однією з найважливіших особливостей творчості

                                    педагога є те, що об’єкт його праці — дитина —

                                       постійно мінлива, завжди нова, сьогодні не та, що вчора.

                                    Наша праця — формування людини,— і це накладає

                                       на нас особливу, ні з чим не порівнянну відповідальність.

 В. О. Сухомлинський

 

  Розвивати здібності учнів, їх соціальні навички, зацікавленість шкільним життям відповідно до Концепції Нової української школи, вимог Державного стандарту загальної початкової освіти, у моїй педагогічній діяльності допомагають інтерактивні форми роботи, особистісно-орієнтований та диференційований підходи, впровадження інноваційних технологій навчання.

Психологічне налаштування учнів перед навчальним процесом є досить важливим етапом освітнього процесу. У кожної дитини зранку різний настрій. Хтось веселий, хтось сумний, комусь вдалося провести спокійний вечір у сім'ї, а комусь із дітей довелося пережити емоційне напруження. Завдання педагога організувати учнів до навчального процесу, зблизити їх, створити з них єдину спільноту, яка буде налаштована на процес отримання нових знань. Діти мають розпочинати свій робочий день з позитивного налаштування адже протягом дня можуть бути різні ігрові та навчальні ситуації (робота в групах, в парах, рольові та сюжетні ігри)

Саме тому актуальність даного компоненту на сьогодні є дуже важливою. Діти, перебуваючи вдома під час карантину та в умовах воєнного стану, мають інформаційну перенасиченість різними технічними засобами, їм складно систематизувати свої знання, а ще складніше застосувати теоретичні знання на практиці. Тому проводячи на початку дня ранкову зустріч вчитель націлює дітей на конкретну тему, частково перевіряє рівень їх знань з даної теми та разом з учнями вирішує як буде проходити робота протягом дня.

Ранкова зустріч – запланована, структурована зустріч, яка займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності класу, де панує атмосфера піклування та відповідальності.

Ранкова зустріч - це спілкування, якого так бракує дітям. Вона допомагає дитині повірити в себе, побачити свою значущість.

    Ранкові зустрічі є однією з успішних практик, що допомагають вчителеві у створенні спільноти в класі. ЇЇ тривалість - до 20 хвилин, щоб створити позитивну атмосферу у класі на весь час перебування дітей у школі, або ж під час он-лайн уроків.  Учні збираються, щоб привітати одне одного, вислухати думки друзів про певне питання, поставити та обговорити запитання. Ранкова зустріч формує ті цінності, що стають основою для створення відповідальної та дбайливої спільноти дітей. Вона дає педагогу можливість навчити школярів взаємної поваги та позитивного ставлення одне до одного, сприяє формуванню цілісного колективу, психологічному налаштуванню дитини до навчання, об’єднує дітей, і що дуже важливо створює позитивний настрій учнів.

    Ранкова зустріч допомагає створювати взаємини, які формують відчуття спільноти у кожного з її членів. Створення класної спільноти стає ефективнішим, коли учитель бере на себе роль фасилітатора (людини, яка допомагає зробити так, аби усе відбувалося належним чином, але не намагається жорстоко контролювати), зустріч стає інтерактивною та невимушеною. Коли значна частка відповідальності за допомогу в проведенні ранкової зустрічі перекладається на учнів, учитель використовує свій час на заохочення ініціативи, надання позитивних відгуків, полегшує спілкування дітей, надання їм допомоги.

    Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а учителю – моделювати й активно розвивати у дітей вміння та навички ефективного спілкування.

Спілкуючись, діти:

-        вирішують проблеми за допомогою слів;

-        уважно слухають, коли говорять інші;

-        висловлюють свої думки таким чином, щоб їх розуміли інші;

-        пропонують свої ідеї групі.

Завдяки практиці ранкових  зустрічей учні переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвитку емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінностей. Такі соціальні компетентності допомагають дітям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між учнями класу.

Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

Ø атмосфери довіри;

Ø відчуття приналежності до спільноти;

Ø участі в прийнятті рішень;

Ø доброти та заохочення з боку однолітків;

Ø вільного від критики ставлення вчителя;

Ø очікування конкретних результатів;

Ø справедливості та неупередженості.

 

ІІ. Основна частина

 Компоненти ранкових зустрічей

                                                      Привітання

Мета привітання - це встановлення позитивного, гарного  настрою на весь день, навчити навичкам дружелюбності та соціального інтересу через обмін, слухання та участь у діалозі. Забезпечити учнів відчути себе частинкою спільноти. Допомогти учням вивчити імена кожного однокласника, а особливо, якщо у клас приходить новий учень.

   Привітання є ефективним засобом для формування дружного колективу та вироблення у дітей взаємної поваги.

    Діти потребують уваги своїх однолітків, вони хочуть відчувати себе частиною спільноти.  Сидячи в колі, одне навпроти одного, кожна дитина вдумливо й поважно вітається з іншими дітьми. Під час вітання кожен з повагою звертається до інших на ім’я; у колі створюється доброзичливий настрій. Діти усвідомлюють свою важливість і допомагають іншим почуватися членами групи, яких цінують. Привітання сприяє прийняттю дітьми норм поведінки в суспільстві.

ВПРАВИ:

 «Моє ім’я»

 «Ти молодець!»

«Прихований скарб»

«Літачок побажань»

«Капелюхи гарного настрою»

 «Погляд збоку»

«Інтерв’ю»

 «Що моя річ знає про мене»

                                                      Групове заняття

Мета групових занять полягає в об’єднанні групи, сприянні активній участі всіх учнів у певній діяльності. Розпочинається після спокійного етапу обмірковування інформації. Під час роботи в малих групах, мовчазні учні стають активними учасниками навчального процесу. Така невеличка група перетворюється на малу учнівську спільноту у якій всі учні співпрацюють для досягнення певної мети. Кожен її учасник приєднується до спільних розваг — співає, грається в ігри, бере участь у різних приємних заняттях. Серед цих занять повинні бути ігри, що не передбачають суперництво, а також завдання кооперативного характеру, де цінують та враховують індивідуальний рівень навичок та інтереси дітей. Цей вид діяльності потребує від учнів використання навичок критичного мислення і сприяє самовираженню. Групові заняття менш структуровані, аніж такі компоненти ранкової зустрічі, як вітання та обмін інформацією, спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.

ВПРАВИ:

«Чарівні рукавички»

«Оживи предмет»

 «Загадкова скринька»

«Грім, ураган, землетрус»

«Театр»

 «Броунівський рух»

                                              Щоденні  новини

Кожна вищезгадана складова дозволяє навчати дітей правильній поведінці у різних ситуаціях. Обмін новинами дає змогу кожній дитині досить регулярно розповідати про що-небудь решті дітей. Завдяки цьому діти починають відчувати як те, що вони говорять, є важливим і цінується та поважається іншими. Інколи діти можуть повідомляти речі, які незручно або недоцільно виставляти на загальний огляд. Наприклад: «Моя мама і тато посварилися». Щоб попередити такі випадки, корисно на початку навчального року поговорити з дітьми про те, що деякі новини є приватними і говорити про них краще лише з членами родини. Якщо все ж таки вчитель чуєте подібні речі, просто  потрібно сказати: «Твої новини є приватними. Чи є у тебе ще про що розповісти?» Згодом, якщо це потрібно, можна продовжити розмову з дитиною на цю тему наодинці.

Складові обміну інформацією:

§  особливе вітання;

§  календарна інформація;

§  повідомлення або інформація про поточну тему навчальної програми або тему обговорення;

§  пояснення щодо плану роботи на день;

§  інформація про конкретні види роботи або обов’язки;

§  особливе прохання або завдання, що потребує виконання;

§  спеціальні оголошення.

     Обмін новинами можна проводити не кожного дня, а чергувати з ранковими повідомленнями. Ранкові зустрічі не повинні бути занадто довгими, щоб дітям не було важко сидіти на одному місці. На початку навчального року вони можуть продовжуватись 5-20 хвилин. Звичайно, їх можна скорочувати або подовжувати залежно від настрою дітей.

 Піклування одне про одного, відчуття емоційної безпеки, потрібної для того, аби ділитися важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям — це саме ті якості, що відображають суть ранкової зустрічі.

                                                   Обмін інформацією

Саме він є найважливішим компонентом ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією діти висловлюють свої власні ідеї, стурбованість, досвід, почуття, а також обмінюються важливими для них речами. Діти ставлять запитання або коментують. Особа, яка висловлює свої думками, відповідає на запитання. Таким чином діти дізнаються про інших і надають можливість іншим пізнати себе.

      Обмін інформацією розвиває у дітей навички вільно висловлюватися перед однолітками та батьками. Діти потребують практики, аби спокійно й компетентно висловлювати свої ідеї у класі. Певні моделі, пов’язані з обміном інформацією, дають дітям досвід відчувати до себе відповідну увагу. Діти впевненіше висловлюються, коли знають, що їх поважатимуть і слухатимуть, що вони зможуть чітко висловлювати свої думки.

        Коли повідомлення адресують усій групі, а не лише близьким друзям, руйнуються соціальні бар'єри. Відповідно, уважне слухання, що практикується під час ранкової зустрічі, приводить до розуміння кожної дитини та її проблем, сприяючи розвитку соціальної свідомості.

Методи обміну інформацією

Важливо обговорити вимоги щодо обміну інформацією з дітьми. Дітям потрібно запропонувати приклади завдань і показати, як ділитися своїми думками, як слухати. Вчитель може допомогти дітям визначити коло своїх обов’язків. Наприклад: «Завдання для того, хто ділиться думками» мають відповідати таким вимогам:

·     говорити голосно й чітко;

·     стежити, щоб новини були стислі та сфокусовані;

·     добирати новини, що відповідають особливостям групи;

·     вітати запитання та коментарі не тільки від кращих друзів, а й від інших дітей;

·     з повагою реагувати на всі запитання та коментарі.

    Слухання передбачає активну участь і пов’язане з певними обов’язками. Шляхом мозкового штурму педагог може  допомогти дітям розробити список «обов’язків слухачів». «Обов’язки слухача» охоплюють такі правила:

·     Зосередьте увагу на особі, яка ділиться інформацією.

·     Уважно слухайте повідомлення.

·     З повагою ставтеся до нових ідей.

·     Формулюйте запитання і коментарі, що демонструють справжню зацікавленість.

·     Демонструйте повагу до особи, яка ділиться інформацією.

·     Уважно слухайте інші запитання і коментарі.

·     Намагайтеся зустрітися з особою, яка ділиться інформацією упродовж дня для того, щоб продовжити обговорення теми, яка вас зацікавила.

·     Аналізуйте та оцінюйте нові та вже відомі ідеї й поняття

    Обмін інформацією передбачає як невербальне, так і вербальне спілкування. Коли педагог демонструє  моделі активного слухання, діти наслідуватимуть те, що бачать. Відповідні жести висловлюють справжній інтерес до інформації, що надається, демонструють турботу до особистих почуттів, а також передають відчуття безпеки в межах спільноти.

учні висловлюють власні ідеї, почуття, а також обмінюються важливою для них інформацією та досвідом. Однокласники ставлять запитання або висловлюють коментарі з певної теми, проблеми. Таким чином учні дізнаються про інших і надають можливість решті дізнатися про себе. Обмін інформацією формує у школярів навички вільних висловлювань перед іншими дітьми та батьками.

ВПРАВИ:

«Чим би я хотів поділитися»

 «Крісло автора»

«Розкажи другу»

Розвиток соціальних навичок –

необхідна умова для розвитку толерантності молодшого школяра

              Джерелом розвитку дитини є її соціальне оточення. Під час ранкових зустрічей вчитель формує соціальні компетентності учнів.

Ранкові зустрічі допомагають:

ü навчити важливим навчальним умінням, зокрема слуханню, мовленню, виділенню інформації, вирішенню проблем, прийняттю рішень, читанню, письму та математичним навичкам;

ü навчити дітей піклуватися про себе та інших;

ü створювати чутливу, відповідальну та дружелюбну атмосферу дня;

ü забезпечувати можливості участі кожного й усіх.

     Завдяки практиці ранкової зустрічі маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.

            Соціальні навички розвиваються не в ізоляції і не тоді, коли діяльність і моделі поведінки жорстко визначені. «Здатність ефективно говорити та слухати, робити вибір, а також залагоджувати конфлікти, коли вони виникають, - усе це має найважливіше значення для функціонування будь-якої спільноти». Учні потребують спокійної та інклюзивної атмосфери. Їм потрібні «можливості експериментувати та різними способами розповідати, спілкуватися та отримувати задоволення від перебування в колі своїх ровесників».

            Результати численних досліджень свідчать, що ефективні програми, спрямовані на виховання в дітей позитивних рис характеру та соціальних навичок, знижують імовірність виникнення низки негативних явищ у суспільстві (насильства, наркоманії, вагітності серед неповнолітніх), оскільки негативні моделі поведінки мають тенденцію проявлятись у комплексі. Діти, які демонструють один із цих типів поведінки, зазвичай демонструють й інші.  

          Результати сучасних досліджень свідчать, що програми, які сприяють розвитку соціальних навичок, підвищують і академічні досягнення. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримування порядку й надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає вчителям змогу забезпечити якісне викладання і навчання.

Крім того, ранкова зустріч сприяє розвитку:

навичок говорити;

навичок слухати;

словникового запасу;

уміння досліджувати;

уміння аналізувати й оцінювати матеріал;

уміння спонтанно відповідати на запитання;

уміння приймати виклик від інших;

уміння використовувати вивчену інформацію.

            Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватись від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

-        атмосфери довіри;

-        відчуття приналежності до спільноти;

-        участі у прийнятті рішень;

-        доброти та заохочення з боку ровесників;

-        вільного від критики ставлення вчителя чи вихователя;

-        очікування конкретних результатів;

-        справедливості та неупередженості.

            Позитивна атмосфера створюється за рахунок практичного використання:

-        інклюзії;

-        обміну інформацією;

-        піклування;

-        заохочення;

-        участі;

-        чесності;

-        самовираження.

          Ранкова зустріч ознайомлює дітей з демократичними ідеями в доступній їм формі.

          Незалежно від здібностей, соціальної, релігійної приналежності чи статі вчитель та діти сприймають внесок кожного з однаковою доброзичливістю та повагою.

           Участь у зустрічі беруть усі діти. Вони вітаються один з одним, мають змогу обмінюватись інформацією, ставити запитання, коментувати, приєднуватись до групової роботи, а також робити свій внесок у щоденні новини.

           Діти навчаються з повагою ставити запитання, піддавати сумніву й оцінювати ідеї, які можуть відрізнятись від їхніх власних або бути подібними.

            Оскільки не кожна дитина має погоджуватися з ідеями інших однокласників, ці питання розглядаються під час вільної дискусії. Протилежні ідеї вислуховуються й обговорюються, тому що серед однокласників існує взаємодовіра.

             Учнів заохочують до обміну своїм досвідом та ідеями.

             Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що відбувається у класі.

             Діти встановлюють правила власної поведінки та поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж усього дня вони уважно слухають, з повагою відповідають, а також практикують доброзичливість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

Десять новацій закону "Про освіту" // Початкове навчання та виховання. - 2017. - № 30 (502) жовтень. - С. 2 - 4.

Хортів Г.В. Ранкова зустріч:методичний збірник для вчителів початкових класів./ Р.В.Хортів - Миколаїв: ОІППО, 2017.- 40 с.

Нова Українська Школа. Ранкова зустріч: що це і навіщо? //Початкове навчання та виховання. - 2017.- № 28 - 29 (500 - 501) жовтень - С. 6 - 11.

 Терефера А. Б. Ранкові зустрічі гуманістичного спрямування./ Терефера А. Б.- Кам’янець-Подільський, 2018. – 58с.

Цікаві ранкові зустрічі: дидактичний матеріал (вірші, загадки, ігри)/ Н.Тріщ  – Тернопіль:  Підручники і посібники, 2018. – 96с.

 Inquiry-based learning From Wikipedia, the free encyclopedia    

       https://en.wikipedia.org/wiki/Inquiry-based_learning

 MON-EDERA-OSVITORIA: ST101

 Онлайн-курс для вчителів початкової школи. Модуль 4

https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERA-OSVITORIA+ ST101+st101/courseware/c13a66cbe4de47069f7fe097183834e1/a5bb6d411f914e6e9799e8cc507d06ca/

 What is inquiry-based learning? https://www.thirteen.org/edonline/concept2class/inquiry/index.html

Benefits Of Inquiry-Based Learning.

 https://www.teachthought.com/critical-thinking/10-benefits-of-inquiry-based-learning/

 https://animowane-gify.pl/pobierz_Radosnylisc_2024

http://konspektblog.pp.ua/konspekt-piznya-osin-rannij-vik-dopovnennya/

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар